.

N. Gómez Dávila (1922-1995) po okresie bezkrytycznego zachwytu, coraz częściej jest krytykowany na prawicy. „Samotnik z Bogoty”, piszący niezwykle inspirujące scholia, był co prawda tradycjonalistą, ale odżegnywał się od tomizmu.

Krytycy zarzucają mu fideizm. Niektórzy nawet zadają głośno pytanie: czy właściwie można go uznać za ortodoksyjnego katolika? Paradoks polega na tym, że chodzi tu o człowieka, który uważał, iż: „Katolicyzm jest moją ojczyzną”.

Ale zostawmy specjalistom teologiczno-filozoficzne rozważania na temat światopoglądu Kolumbijczyka. Jeśli pominiemy scholia o wydźwięku filozoficznym, a zajmiemy się stricte edukacyjnymi, to trudno się z nimi nie zgodzić. (Cytaty z innych autorów na edukacji-klasycznej.pl znajdziesz na życiowe cytaty)

Wybrałem kilka z nich. Zapraszam do lektury.

N. G. Dávila:
O wychowaniu i edukacji (wybór)
tłum. Krzysztof Urbanek

* * *
Kto nie nauczył się łaciny i greki, żyje w przekonaniu, choćby nawet temu zaprzeczył, że jest tylko w połowie kulturalny.

* * *

Zaprzestanie nauczania starych prawd, w które obfituje literatura łacińska i grecka, jest pozbawieniem człowieka alfabetu ludzkiej mądrości.

* * *

Greka i łacina kształcą, gdyż przekazują wizję świata, która jest antagonistyczna do wizji aktualnej.

* * *

Kalokagathia ostatecznie rozpada się tylko wraz z nowożytną autonomią etyki.
Chrześcijańska katedra różni się od helleńskiej świątyni, jednak bonum i pulchrum nie rozdzielają się w klimacie religijnym.

* * *

Kościół kształci; pedagogika współczesnego świata zaledwie instruuje.

* * *

Dusze, których nie pielęgnuje chrześcijaństwo, nigdy nie dojrzewają.

* * *

Wyłącznie ręce duchownych umiały – przez kilka stuleci – polerować zachowanie i duszę.

* * *

Młodzieniec, sądząc, że ryczy jak lew, ryczy jak osioł.

* * *

Młodzieniec w końcu dojrzewa, gdy to, co stare, przestaje mu się automatycznie wydawać złe, a to, co nowe – dobre.

* * *

Bez podstawowej oświaty całkowite ogłupienie narodu jest niemożliwe.

* * *

To, że mistrz przestaje być modny, nie dotyka mistrza, lecz jest przyczyną intelektualnej zapaści jego ucznia.

* * *

Można być uczniem wyłącznie tego, kto uczy banałów.
Oryginalność mistrza staje się u ucznia małpią miną.

* * *

Strzeżmy się przed technicyzacją nawet tego, co ewidentnie nadaje się do technicyzacji

* * *

W każdej jednostce jest uśpiony zalążek grzechów i zaledwie echo cnót.

* * *
Wybór na podstawie:
N. Gómez Dávila, Następne scholia do tekstu implicite, tłum. K. Urbanek, Warszawa 2008
N. Gómez Dávila, Nowe scholia do tekstu implicite, tłum. K. Urbanek, Warszawa 2009

Wydawnictwo Wydawnictwo Furta Sacra.

Fotografia: N. Gómez Dávila, rok 1930, za Wikipedia.

ZAMÓW KSIĄŻKĘ


Zamów: Rozumna dyscyplina
Zamów: Sztuka samowychowania
form
Zamów:Decyduj i walcz!
Zamów: Żelazna wola
Zamów:Nieposłuszne dzieci, posłuszni rodzice
.-----