
.
System nauczania praktykowany w starożytności opierał się na klasycznej filozofii.
System ten został oparty na siedmiu sztukach wyzwolonych i akcentował to, co nazywamy dzisiaj kształceniem filologicznym. Dzieci w Grecji uczyły się głównie w oparciu o Homera: własnej historii, mitologii itp.
Człowiek, nie Specjalista
To co odróżnia klasyczny model edukacji od współczesnych, to fakt, że kształtuje on CZŁOWIEKA, a nie SPECJALISTĘ (H.I. Marrou).
Dzisiaj celem edukacji jest to coś, co znajduje się poza człowiekiem, a nie on sam: technika wykonywania czegoś czy służba różnym instytucjom.
W klasycznym modelu chodziło raczej o rozwój w wymiarze intelektualnym i moralnym (religijnym).
Akcentowane umiejętności intelektualne i związane z rozwojem silnego charakteru sprawiały, że w każdej sytuacji człowiek mógł sobie poradzić w życiu.
Trivium i quadrivium
Ten główny cel edukacji: formowanie Człowieka, a nie Specjalisty, narzucił określony program szkoły. Stąd na pierwszych etapach kształcenia kładziono akcent na trivium (gramatyka, dialektyka, retoryka).
Nauczano podstawowych umiejętności: czytania, pisania, logicznego myślenia i później wyrażania myśli słowem.
Quadrivium pojawia się na wyższych stadiach kształcenia (arytmetyka, geometria, muzyka, astronomia). Obejmowało ono przedmioty będące swoistą propedeutyką technik, formowały zatem przyszłego Specjalistę.
Czy powinniśmy zatem porzucić kształcenie specjalistyczne?
Nie w tym rzecz. Takie podejście byłoby nierozsądne. Państwa opóźnione technologiczne zostaną zdominowane wcześniej czy później przez te bardziej rozwinięte technicznie.
Zresztą, powinniśmy „czynić sobie Ziemię poddaną”…
Cała rzecz polega na tym, żeby zachować pewien porządek: uformować Człowieka, a dopiero potem Specjalistę. Błąd polega na tym, że kształtuje się Specjalistę zapominając o Człowieku!
Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje, czy jest to tylko niewinny błąd wynikający z pragmatyki i dążenia do efektywności, czy też świadome działanie mające na celu stworzenie społeczeństw bardziej podatnych na propagandę?
* * *
Temat klasycznego nauczania jest bardzo złożony i ma dużo ciekawych kontekstów, nad którymi warto się pochylić. Przygotowuję właśnie większy materiał (szkolenie), w którym zamierzam podjąć te zagadnienia.
Chcę odpowiedzieć na pytanie: jak współcześnie powinny wyglądać zasady klasycznego nauczania? Chciałbym oprzeć się na niezmiennych fundamentach edukacji, a jednocześnie nie trzymać się uporczywie tego, co było tylko typowe dla dawnych epok.
Innymi słowy: dostosować klasyczną metodę do realiów współczesnych.
Poszczególne części tego szkolenia będę dodawał w najbliższych miesiącach na stronie Akademia Edukacji-Klasycznej.PL. (Zainteresowanych zachęcam do rejestracji na powyższej stronie i oczekiwania informacji o otwarciu kolejnego okna abonamentowego >>> TUTAJ.
ZAMÓW KSIĄŻKĘ




