.

Przypominam 10 artykułów opublikowanych w roku 2014. Wybrałem je, kierując się subiektywną oceną. Z doświadczenia wiem, że kryterium popularności w oparciu o liczbę odsłon wcale nie musi odzwierciedlać wartości danego tekstu. Wystarczy, że dobrze wypozycjonuje się on w Google, że tytuł jest chwytliwy i od razu licznik odwiedzin rośnie.

Rok2014Proponuję zatem artykuły, które uważam za szczególnie godne polecenia z uwagi na ich wartość merytoryczną oraz sposób ujęcia tematu.

Wybór był trudny. Ostatecznie postanowiłem przypomnieć te, a nie inne, choć o miejsce w dziesiątce walczyło jeszcze przynajmniej kilka tekstów:

  • Krótki traktat o „nicnierobieniu”

Gdy latem przejeżdżam przez rozgrzane słońcem polskie wsie, widzę siedzących na ławkach, przed domami, starców. Siedzą wpatrzeni przed siebie, jakby kontemplują przeszłości, a może już przyszłość. Trwają w bezgrzesznym „nicnierobieniu”. Czytaj dalej >>

  • Śmierć, wrażliwość i wolność

Działo się to w roku 1975 lub 1976. Jak zwykle przed lekcjami wybraliśmy się na religię do salki przykościelnej. Ale zamiast pytań z katechizmu siostra katechetka oznajmiła, że dzisiaj wyjątkowo pójdziemy pomodlić się za żołnierza, który zginął na poligonie. Zaprowadziła nas do domu zaprzyjaźnionej rodziny (nieopodal kościoła), w którym była wystawiona… trumna ze zwłokami żołnierza. Czytaj dalej >>

  • Smutne życie czwartoklasisty

Ten tekst jest o czwartoklasiście, który bezpowrotnie traci swoje najszczęśliwsze, „szczenięce lata”, zamknięty w czterech ścianach. O chłopcu, który nie zna przygody, tajemnicy, lecz tylko bezpieczny, sztuczny świat handlowych galerii i gierek komputerowych. Czytaj dalej >>

  • Osiem zagrożeń przed którymi chroni edukacja klasyczna

Edukacja klasyczna, wbrew temu co się uważa, jest bardzo przydatna życiowo. Dzięki niej otrzymujemy odpowiedź na najważniejsze pytania, np: jaki jest sens życia i w jaki sposób dążyć do jego urzeczywistnienia? Czy można sobie wyobrazić coś bardziej praktycznego? Czytaj dalej >>

  • Piękne rzeczy

Nie znosili chińskiej czy amerykańskiej tandety, ale po stracie majątku nie było ich stać na otaczanie się pięknymi rzeczami. Uczyli się więc tapicerki, wyrobu ceramiki, zawodów budowlanych i sami wytwarzali piękne rzeczy, którymi się później otaczali. Czytaj dalej >>

  • „Wojna chaosu” zastosowana w wychowaniu, a raczej w antywychowaniu

Kłamstwo, dezinformacja, gra na czas, to ulubione metody stosowane przez młodocianych buntowników w okresie dojrzewania. Można się także u nich doszukiwać działań dywersyjnych. Czyżby „wojna chaosu” przełożona na warunki domowe? Czytaj dalej >>

  • Czy można dziecku rozkazywać?

Pytanie postawione w tytule wcale nie musi być retoryczne. Dzisiaj coraz więcej środowisk neguje potrzebę rodzicielskiego kierowania wychowaniem w tradycyjnym stylu. Uściślijmy problem. Załóżmy, że dziecko nie chce posprzątać pokoju. Czy powinniśmy wyznaczyć mu takie zadanie (nawet wbrew jego woli) czy też nie?  Czytaj dalej >>

  • 12 ważnych rad, które decydują o jakości życia

Zanim wymienię i opiszę tytułowe, życiowe rady – jedna uwaga. Problemem nie jest ich znajomość, ale realizowanie w praktyce. A to możliwe jest tylko dzięki posiadaniu silnego charakteru. Czytaj dalej >>

  • Przepełnione klasy

Manfred Spitzer, autor książki „Jak uczy się mózg?” (Warszawa 2012), przypomina badania sprzed kilkudziesięciu lat, z których wynika, że kiedyś nie było istotnego związku między liczbą dzieci w klasie, a wynikami nauczania. Czytaj dalej >>

  • 6 sposobów na troski i zmartwienia

Troski i zmartwienia negatywnie wpływają na jakość naszego życia. Na ten temat dużo pisałem w swojej ostatniej książce: → „Decyduj i walcz! Podstawy formowania charakteru”. Tutaj chciałbym uzupełnić temat o kilka wątków. Przeczytaj zatem sześć „domowych” sposobów na złe myśli. Mam nadzieję, że okażą się pomocne. Czytaj dalej >>

ZAMÓW KSIĄŻKĘ


Zamów: Rozumna dyscyplina
Zamów: Sztuka samowychowania
form
Zamów:Decyduj i walcz!
Zamów: Żelazna wola
Zamów:Nieposłuszne dzieci, posłuszni rodzice
.-----